A NOSA VIAXE POLA ROMA DE CÉSAR: Para facer máis
completa e verosimil esta viaxe o
primeiro en situala no tempo. Vai durar como mínimo o mesmo tempo da vida de César que escollemos como personaxe de referencia real, fácil de seguir pola cantidade de datos que existen sobre el e porque vive e protagoniza un dos momentos cruciais da historia de Roma: a crise da república, sintetizando na súa persoa o proceso de transformación de Roma nun Imperio. Nace no ano 100 a.C. no momento en que Roma xa leva un século nesa marcha imparable cara á creación do Imperio, un proceso que como veremos se acelerará e se precipitará nos tempos de César. Pero que debemos coñecer con anterioridade para poder preparar e comezar a nosa viaxe persoal?
primeiro en situala no tempo. Vai durar como mínimo o mesmo tempo da vida de César que escollemos como personaxe de referencia real, fácil de seguir pola cantidade de datos que existen sobre el e porque vive e protagoniza un dos momentos cruciais da historia de Roma: a crise da república, sintetizando na súa persoa o proceso de transformación de Roma nun Imperio. Nace no ano 100 a.C. no momento en que Roma xa leva un século nesa marcha imparable cara á creación do Imperio, un proceso que como veremos se acelerará e se precipitará nos tempos de César. Pero que debemos coñecer con anterioridade para poder preparar e comezar a nosa viaxe persoal?
I- Gallaecia: Queremos incorporar nesta viaxe a través do
tempo o lugar onde vivimos, coñecer que estaba pasando na nosa terra daquela,
na Gallaecia, pero non necesariamente temos comezar a nosa historia neste período de transición entre a conquista
deste territorio e a súa plena incorporación ao mundo romano. Podemos facelo de varias formas ben iniciando aquí, en
Galicia, a viaxe cun personaxe nacido nesta terra, ou ben incorporando outro
personaxe da nosa crónica despois, nalgún momento da nosa recreación porque
realmente imos ter que crear dous personaxes para facilitar unha visión máis
completa da Roma desta época. Coa idea
de facilitar esta inclusión na viaxe xa temos feita unha aproximación á cultura
castrexa e a vida nun castro galaico-romano.
II-
CIVES ET SERVI: O PASO DA SOCIEDADE DA GENS Á UNHA SOCIEDADE ESCRAVISTA.
Para chegar a saber como era Roma no final da República temos que comprender
cales eran os cambios máis profundos que estaba a vivir o mundo romano no
momento no que nace César e por que se deron.
As
grandes civilizacións da Antigüidade pasaron todas por unha transformación
interna de carácter socio-económico que vai xerar cambios de todo tipo,
especialmente nas fórmulas de goberno. Vexamos o paralelo con Atenas e
Roma no seguinte cadro:
A)
SOCIEDADE
DA GENS: Coa cor vermella vemos os primeiros momentos de xestación de estados
potentes como o de Atenas e Roma que pasan por varios e distintos sistemas de
goberno, pero que en esencia responden aos intereses dunha clase social que ten
todos os dereitos porque son fundadores ou descendentes dos fundadores, é
dicir, pola súa linaxe e orixe en función do sangue, por pertencer a unha mesma
estirpe (gens).
Por que se dan os primeiros conflitos nestas cidades? Por pertencer a gens (é dicir, ter todos os dereitos) ou non formar parte da mesma, por non ser fillo
dun fundador, a pesar de vivir e morrer pola túa cidade. Centrándonos xa en Roma, esta é a loita de
Patricios (fundadores e con dereitos) e Plebeos (non fundadores, inialmente
estranxeiros e sen dereitos). Os cambios
de goberno responden, en gran medida, a un proceso de conquista de dereitos por
parte dos plebeos. Vexamos un exemplo:
A loita pola equiparación de dereitos entre patricios e plebeos en Roma: Un rei etrusco gobernaba Roma, pero a súa soberbia levouno a perder o poder
e ser expulsado da cidade no ano 509 a. C. Isto provocou unha guerra entre
outras cidades etruscas e a propia Roma. Os romanos gañaron e Roma sería
gobernada polos patricios, terratenentes que formaban o Senado. Os
plebeos pequenos campesiños, artesáns, obreiros e comerciantes debían combater
no exército, pero non podían participar do goberno. Así no ano 494 a.C. os plebeos ameazan aos
patricios con marchar de Roma e fundar unha nova cidade se estes non conceden
estes tres dereitos:
- Non perder a liberdade por impago de débedas.
- A creación dun maxistrado con dereito a veto ante o Senado e os
maxistrados.
- A creación dunha asemblea da plebe (concilia plebis)
Esta primeira folga xeral dos plebeos, foi o comezo dunha serie de
reivindicacións que lograrán a equiparación de dereitos entre patricios e
plebeos á altura do ano 287 a.c. Bótalle un ollo ao esquema deste proceso:
494 a.C. folga xeral plebea
451-449 a. C. Lei escrita
440 a.C. permite os casamentos entre
patricios e plebeos.
Do 409 a.C. ao 300 a.C. os plebeos van ir accedendo a cargos públicos como cuestura, consulado, censura, pretura, pontificado que antes eran exclusivos dos patricios.
Do 409 a.C. ao 300 a.C. os plebeos van ir accedendo a cargos públicos como cuestura, consulado, censura, pretura, pontificado que antes eran exclusivos dos patricios.
287 a.C.A equiparación en dereitos é unha realidade dándolle o Senado forza de lei ás decisións das asambleas da plebe.
B)
SOCIEDADE
DOS SERVI: Imos coa parte verde do cadro anterior. Como podedes ver hai un
antes e un despois marcado pola cor amarela no esquema. Efectivamente serios
conflitos bélicos provocan un cambio substancial da situación económica e
política en Atenas ( século V a.c.) e tamén en Roma (século III a.C.). As guerras traen como consecuencia dous
elementos moi importantes para estas sociedades: o aumento das terras
propiedade da cidade e escravos, que son na súa maioría prisioneiros de
guerra, parte do botín.
Todos estes datos son
imprescindibles para poder comezar a nosa viaxe e por iso que para enriquecer o noso coñecemento imos crear dous
personaxes un libre e outro escravo (home ou muller? Ti escolles!)
Ningún comentario:
Publicar un comentario